Kohteesi mukaan tähän?

Lapissa matkailualueiden ja keskusten tietotarpeet vaihtelevat, muodostetaan tässä hankkeessa pilotoimalla 5 erilaisen lappilaisen matkailukeskuksen kanssa malli optimaalisesta tietokokonaisuudesta,
joka tukee kunkin kohteen trendeihin perustuvaa ennakointia, strategista suunnittelua ja sitä kautta kohteen menestymistä kansainvälisillä markkinoilla.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä projektipäällikkö Mirva Tapaninen, Lapin amk.

Matkustuskiinnostus xxx- matkohteeseen

Matkustuskiinnostuksen seurantaan käytetään mm. House of Laplandin toteuttamaa Google trends -seurantaa.

 



Näkymät kauteen 2021-2022

Covid-19 pandemian vaikutukset näkyvät valitettavasti kansainvälisen matkailun suurena pudotuksena. Tässä hankkeessa seurataan kohteen varaustilanteen muutoksia, lentoliikenteen varaus- ja hakutilannetta ja mallinnetaan kysyntään talvikaudelle 2021-2022.


Matkailun kehitys 2021-2022

Lapin matkailu on varsin riippuvainen talvesta. Talven osuus vuosittaisista rekisteröityneistä yöpymisistä on lähes kaksi kolmasosaa ja majoitusmyynnistä jopa yli 70 %. Talvella (marras-huhtikuu) kansainvälisten matkailijoiden osuus on jo pitkään ollut suurempi kuin kotimaisten osuus ja etenkin viime vuosien aikana kasvanut merkittävästi.

Alkanut vuosi on Lapissa on ollut kansainvälisen matkailun pudotuksen myötä haastava. Rekisteröidyissä yöpymisissä on pudottu vuoden 1999 tasolle (tammi-kesäkuu). Kotimaisten matkailijoiden määrä on kasvanut ja on nyt alkuvuonna ollut samalla tasolla kuin vuonna 2009.

Heinäkuu on ollult monilla alueilla vilkas, mutta näkymät talveen vielä haastavat.